Direktlänk till inlägg 31 december 2010

After eight tårtan

Av Lisa - 31 december 2010 17:32

Jag fick en förfrågan om att lägga upp receptet på tårtan här så här kommer den :)


After eight-fluff

3 dl vispgrädde

100g mörk choklad (jag tog lindt 70 %)

50g after eight (ca 6st)


Gör så här:

Värm grädden i en kastrull så att den blir varm.

Hacka chokladen och häll den varma grädden över chokladen.

Rör om tills all choklad har smällt.

Låt blandningen stå kallt i kylskåpet minst två timmar tills den blivit ordentligt kall.

Vispa till lagom tjock fyllning.


Päron mousse

1,5 dl Kiviks päronkräm

2 msk marsanpulver

2 dl vispgrädde

10 droppar päron essens (Jag hittade ingen så jag tog konsentrerad päronsaft ist)

2 st Konserverade päronhalvor

(Grön karamell-/pastafärg)


Gör så här:

Blanda päronkrämen med marsanpulvret.

Ha i päron essensen och finhackade bitar av konserverade päron.

Färga eventuellt med lite karamell-/pastafärg.

Vänd ner i vispad grädde.


Marshmallowsfondant (mmf)

150g marshmallows

1,5 msk vatten

lite olja

350-420g florsocker

karamell-/pastafärg


Gör så här:

Använd två stora skålar/bunkar (en måste tåla micron)

Smörj skålarna med lite olja.

Häll marshmallows och vatten i den microsäkra skålen och florsocker i den andra, börja med 350g.

Gör en grop i florsockret.

Smält marshmallowsen i micron i 30sek, de sväller mycket så håll koll.

Ta ut skålen och blanda runt, om det blir en slät massa så behövs ingen mer värme, sätt annars in den igen på 30 sek.

Blanda runt ordentligt så det blir en jämn smet och blanda i färgen (utan färg blir det kritvit mmf)

Häll i smeten i florsockergropen och blanda med en slickepott.

Det tar ett tag och mmf:en känns ibland som tuggummi.

Tillsätt mer florsocker om den är väldigt kletig.

Mot slutet kan det vara lättare att använda sig av en hand och knåda in florsockret med, för att tillslut ta upp "klumpen" och knäda den lite på en skärbräda.

Lägg den färdiga mmf:en i en påse och knyt ihop.

Låt den vila i minst två timmar innan den ska användas.

Den kan ligga tre veckor utan problem om den är välpackad.

Mmf:en kan sedan kavlas ut och användas för att täcka en tårta eller också kan man göra figurer med den.



Så det var alla recepten :)

Jag köpte färdiga chokladtårtbottnar efter som att jag inte orkade göra egna och sen brädde jag på after eight-fluffet på första lagret och sen päronmoussen på nästa lager. Det blev lite kladd över så det brädde jag  ut över tårtan så att mmf:en skulle fastna ordentligt.

//Lisa

 
 
Ingen bild

Mamma

31 december 2011 15:56

Den här tårtan hade jag glömt. Fantastiskt god. Tur att jag inte såg den igår, då hade jag nog försökt mig på den :)

Lisa

31 december 2011 16:28

Hahah ja det var nog tur för den var ganska jobbig ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 24 juni 2015 13:34

Sonen har varit hemma och med feber och en gräslig hosta de senaste dagarna men han är nu äntligen feberfri som tur är för nu klättrar han bokstavligen på väggarna :P   Själv har jag också varit förkyld i flera dagar och är fortfarande lite förky...

Av Lisa - 29 oktober 2014 20:48


Jaha då körde vi ett litet uppehåll med bloggandet som vanligt. Men nu är det inte på grund av att det inte finns något intressant att skriva om utan för att det tar tid att få ihop livet som mamma, student och valpägare. Men nu har vi börjat få in r...

Av Lisa - 21 oktober 2014 22:26

Allting går jätte bra med Molle. Han är riktigt duktig på att göra ifrån sig ut, ju kallare och ruskigare väder det är desto snabbare är han av någon anledning :P Igår var Molles första dag att åka väska och följa med och lämna Dexter på dagis. Ja...

Av Lisa - 18 oktober 2014 21:05


Idag har Molle varit riktigt busig. Dexter och han lekte en liten stund och Molle råkade få tag på Dexters öra! Aj, aj, aj... Dexter fick så klart ont och blev ledsen och lite rädd men efter lite pussar och kramar så fick Molle komma upp och be om ur...

Av Lisa - 18 oktober 2014 10:56

Molles första natt här hemma gick över förväntan. Han sov hela natten i sin korg men var lite orolig till en början som sig bör. Vi var bara ute en gång i natt för att kissa men då kom det ingenting. På morgonen sen vaknade vi vid halv 8. Eller ja, D...

Ovido - Quiz & Flashcards