Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa - 20 mars 2012 20:35

Här kommer några bilder påutvecklingen i Bobs akvarium :)


1. Ganska tomt och tråkigt men frogbitsen verkar trivas iaf för rötterna har växt ganska mycket.

 

2. Jag satte dit en cabomba och flyttade runt lite på växterna.

   

3. Bob tyckte att det var alldeles för trångt att simma runt i akvariet med alla rötter som hängde ner så jag knippsade av dom och passade även på att knippsa av cabomban som också var lite lång enligt mig så nu är jag nog ganska nöjd för ett tag iaf :)

 


Bob verkar iaf gladare och jag har även fixat "torrfoder" till honom som han får på mornarna efter som att jag inte kommer hinna fixa med hans mygglarver när Dexter börjar på dagis :) Det tog tre försök innan han gav sig och tyckte att dom åtminstånde var ätliga ;P


Jag slängde ner lite grönsaker till snäckorna men det fanns visst andra som tyckte det såg gott ut också :P 

Av Lisa - 20 mars 2012 20:31


 
 
 

Av Lisa - 20 mars 2012 20:09

Idag har det hänt stora ting! Dexter har klippt sig för första gången så nu är hans söta små änglalockar borta :( Men han är ruggigt söt som kortklippt också och jag kan inte sluta titta på honom <3^^


Så här såg han ut precis innan hela processen började.

Han tyckte det var jätte spännande med maskinen som ni ser och han var inte ett dugg rädd. Han fick känna och klämma lite på den först innan vi började och då såg han så konsentrerad ut så det är inte sant :P
Sen började jag klippa honom och det gick jätte bra innan han fick myror i brallan och inte ville sitta still längre så då sjöng vi imse vimse spindel tills allt var borta! :O 


Här är han ny klippt och i färd med att städa upp efter sig :)



Sen hittade jag två filmklipp som jag inte tror att jag har laddat upp så dom bjuder jag på här :)


 


   

Av Lisa - 18 mars 2012 21:39

Det var en mycket nervös Lisa som irrade omkring här hemma imorse!
Första kurstillfället var idag och jag var helt enkelt skitnervös :P
När vi väl kom till klubben så blev jag om möjligt ännu mer nervös. Vad skulle alla tycka och tänka när jag kom med en chihuahua till den kursen det mest är bruksraser på? Men det gick bra som vanligt :) Eskilstuna brukshundklubb är så underbar så det finns inte! Man känner sig alltid så välkommen och vilt främmande människor kan komma med små kommentarer som "vilken fin kontakt ni har", "åh vad duktig han är" eller "gud vad kul att du har en chihuahua" som gör att man blir alldeles varm om hjärtat och lite stolt så klart^^


Idag började vi kursen med upprop och sedan lite genomgång om kursen och teori. Vi fick även i uppgift att läsa några sidor i kursboken :) Sedan gick vi ut och körde platsliggning och linförighet. Melker och jag fick jätte bra tips på hur vi kan bättra på våran start så det ska bli så kul att se hans utveckling :)

När kursen var slut så letade Dexter och jag upp Jennie som är instruktör den här gången och så fick Dexter kramas lite med henne innan vi skulle åka iväg till hans farmor och farfar där vi var bjudna på mat.

Dom bjöd på god köttfärslimpa, trevligt sällskap och lite bilmeckande.


Efter ett tag kom Simon och hämtade upp mig och så åkte vi till djuraffären och köpte växter och lite andra saker han behöver ha till akvariet som han har fått :) Han ska nämligen också skaffa sig en kampfisk :)

Efter att jag hade planterat vattenpesten och cabomban så hjälpte jag Melvin att byta vatten i hans akvarium men det slutade med att det var mamma och jag som exprimenterade  ist med den nya "dammsugaren" som Simon och jag köpte till dom :)

På kvällen sen bjöd mamma och Petter på älgstek och den var verkligen perfekt tillagad! Otroligt skönt att inte behöva tillaga någon mat underhela dagen! :)

Av Lisa - 15 mars 2012 21:32

Jag var med Sara till stallet igår och tog då med kameran så nu kommer ett helt gäng med hästbilder.

Ni som inte är intresserade av det kan helt enkelt ignorera det här inlägget ;)

 

                   

   

           

     

Av Lisa - 11 mars 2012 22:31

I torsdags och fredags var Dexter, Melker och jag hemma hos mamma. På torsdagen bakade Melvin och jag mockarutor och på fredagen gick Dexter, jag och Melker i skogen :) Han hittade en jättefin kotte som han tog med in och visade för alla :)


Igår hade vi besök av Daniels kompis Viktor och åt tacopaj och fruktsallad medans vi tittade på melodifestivalen.

Kan ju inte säga annat än att bäst låt vann! För första gången på länge så känns det som att vi har en ärlig chans till Eurovision och jag tippar på att vi kommer komma bland dom 5 första iaf så vi får väl se om jag har rätt senare ^^


Pappa kom förbi idag på förmiddagen och så tog vi oss en långpromenad i årbyskogen. Sammanlagt gick vi nog 4-5 km :) Det var riktigt trevligt faktiskt om man inte tänker på uppförsbackarna. Speciellt en var hemsk med nästan 20kg vagn+barn! Men det gick det också :) Nu blev jag iaf mer taggad till att gå lite längre promenader och det blir ju inte sämre av det härliga vädret heller :) Självklart var även Melker med och gick :)

Sen på eftermiddagen var vi hem till Dexters kusiner. Tvillingarna fyller 1 år idag så det var kalas med en himla massa barn och vuxna :)

Av Lisa - 11 mars 2012 22:20

I fredags fick vi hem två nya invånare till akvariet. Thor och Oden döpte Daniel dom till :)

Thor och Oden är två röda posthornssnäckor och blir ungefär 2 cm stora.

Efter som att det blev lite strul med posten så jag fick lösa ut dom för 22 kr mer än avtalat ska jag nu även få två leopard prickiga posthorn av hon jag köpte dom av :) Så då blir dom fyra :)


Här är Thor, han är lite mer frammåt  av sig :)

 


Oden tycker fortfarande att det är lite läskigt och håller sig gärna i bakgrunden :)

 


Sen vill jag bara visa hur bra mina frogbits trivs ^^
Jag fick hem dom i torsdags och två av dom har redan skickat iväng nya revor :D

 

Av Lisa - 7 mars 2012 10:00

Hur går det då för lilla Bob? Jo han verkar trivas ganska bra :) Han är framme och simmar i hela akvariet och kommer fram så fort man går i närheten. Men jag hoppas iaf att mina flytväxter kommer snart så han får lite mer skydd. Idag väntar jag även på att posten ska komma för då kommer två små posthorns snäckor som ska bo tillsammans med Bob :) Jag beställde två röda så förhoppningsvis är dom riktigt intensivt röda :)


Och sen efter den 25:e så kommer det komma ett till akvarium hit. Min snälla kompis Sara som har ett likadant akvarium som jag har ska byta upp sig så då ska jag få köpa hennes 25l :) Så det ser både Daniel och jag fram mot :)

Sen är frågan bara vad vi ska ha där i men det kan vi ta senare ^^


Viste ni föresten att kampfisken är en labyrint fisk? Labyrint familjen har fått sitt namn efter labyrintorganet dom har som gör det möjligt för dom att andas riktig luft ovanför ytan. Så som Bob gör här :)

 

     

Skapa flashcards