Alla inlägg den 22 december 2012

Av Lisa - 22 december 2012 19:15

I morse när jag vaknade passade jag på att ligga och morna mig lite extra mycket innan vi gick iväg och åt frukost. Efter frukosten lämnade vi in våra poolhandukar och packade våra väskor. När allt var klart gick vi ner till stan en sista gång. Jag passade på att klappa lite på den svarta lava sanden en sista gång :(Sedan åt vi lunch vid poolen, checkade ut, åkte buss, checkade in bagaget på flygplatsen och till sist sitter jag här :)Nu vill jag bara komma hem och pussa på mina killar <3

Av Lisa - 22 december 2012 19:14

Örn showen igår var jätte bra. Han hade en liten 8 årig flicka från publiken som hjälp och hon fick hålla i alla fåglarna. Först stod dom uppe på scenen och rätt som det var så kom det en Falk flygandes över publiken och satte sig på flickans arm. Han berättade att just den här falken använde dom på flygplatsen för att hålla den fri från fåglar.Den fick flyga ett par gånger över publiken och den flög så lågt att man kunde känna vingarna röra en. Efter falken så var det en uggla som kom fram. Alla barnen framför scenen fick klappa honom innan han fick hoppa in i transportburen igen.Nu var det dags för deras störta och farligaste fågel och han fick upp en inte allt för frivillig kvinna från publiken. Han sa att hon absolut inte fick titta fågeln i ögonen, allra helst skulle hon titta åt sidan. Sedan var hon tvungen att hålla för örat så inte fågeln skulle bita henne där. Efter det tog dom fram örnen och satte honom på hennes hand. Han frågade vilket finger som hon kunde leva utan och hon svarade lillfingret var på han tar upp hennes lillfinger framför näbben på örnen och frågar om han tycker om henne. Som tur var så var örnen så pass van vid folk att han inte gjorde något men jag tyckte ändå att det var väldigt onödigt gjort... Hon fick i alla fall klappa örnen sen och den lilla flickan också.Dagen bestod av mer poolhäng, mat, san Franciscos, promenader i stan och sedan mer mat innan vi avslutade kvällen med ett besök i baren. Nu ligger mamma bredvid mig och säger "min bok, min bok, min bok..." Så det är väl bäst jag ger henne paddan nu :P

Av Lisa - 22 december 2012 19:12

Idag är en stor dag, för idag lärde sig nämligen Melvin att simma! Och det var ingen mindre än jag själv som lärde honom^^ eller ja han har ju vetat länge hur man gör men inte riktigt vågat släppa taget men idag när vi var själva i poolen och väntade på att mamma och Petter skulle komma med hans armpuffar så lyckades jag övertala Melvin att vi skulle försöka oss på att flyta utan armpuffarna. Det tog en stunds övertalning och lite betänke tid från hans sida innan han slutligen bestämde att han ville försöka. Han klarade det på första försöket! Det var kul att se hur otroligt stolt han blev när han klarade det själv. Efter ett par gånger så bestämde han sig för att det var dags att testa att simma utan armpuffarna på också. Sagt och gjort, han placerade sig själv på trappan och mig ca 1,5 meter bort och sedan.... Simmade han! Super häftigt! Det var en otroligt stolt grabb som visade upp sina nya egenskaper för mamma och pappa som kom tillbaka med puffar :P frånEfter ett tag blev han lite övermodig och fick sin första kallsup men den tog han bra och vinkade glatt till badvakten ungefär som " det är lugnt jag drunknar inte" och han vinkade lika glatt tillbaka för han har sätt hela veckan hur Melvin kämpat med simningen :)Resten av dagen bestod av poolhäng, poolhäng och poolhäng. Alldeles för mycket för mig som råkade bränna mig :/ jag som varit duktig på att smörja in mig råkade naturligtvis glömma det just idag när det pendlade mellan 29-30 grader ut...Nu väntar Melvin, jag och mamma på att klockan ska bli 21.30 för då ska vi gå och titta på " the eagle show" vi har redan sätt en uggla och en örn så det ska bli spännande :)

Av Lisa - 22 december 2012 19:10

Idag var lugnt den roligaste dagen på den här semestern!Redan klockan 7 var vi i matsalen och åt frukost, med oss till bussen fick vi två små papperskassar överfyllda med smörgåsar, färsk frukt och allt annat man kan tänka sig till picknick :)7:40 kom det en buss och hämtade oss och alla andra som skulle åka till Loro parqe.Resan dit tog ca 2 timmar längs deras motorväg. Det fanns inte många raksträckor på den vägen. I två timmar åkte vi på slingriga vägar ut med bergen och en liten stackars engelsk pojke mådde så illa så han spydde flera gånger :(När vi väl kom fram tror jag ändå att han tyckte att det var värt det. En bättre park har jag nog aldrig varit i! Det första som slog än var hur otroligt rent det var överallt. Toaletter, vägar och burar, ingenstans fanns det cigarettfimpar eller annat skräp.Vi började med att gå vägen och titta på alla fantastiska papegojor. Det fanns en hel del papegojor som jag kände igen men sedan fanns det nog 5 gånger så många som jag inte hade en aning om vad det var för några. Jag fick iaf se två väldigt sällsynta hyacint aror och en svart kakadua :) efter alla rader med voljärer gick vi in i en gigantisk voljär där fåglarna flög fritt som dom ville, ett engelskt par hade en sån tur att en rosenkakadua klev upp på deras arm!Efter alla häftiga fåglar så var det dags för delfin showen. Den var riktigt bra men Kolmårdens är faktiskt snäppet häftigare. Sedan var det dags för späckhugarna och det var riktigt maffigt! Som tur var hade vi VIP platser så vi slapp bli blöta :) efter showen shoppade vi lite och jag hittade äntligen en bra present till Dexter så nu har jag Daniel, Dexter, Kiara och mig själv avklarade :DNu var det dags för våran guideade rund vandring på parken. Vi hade en jätte trevlig guide som berättade en massa om parken, vem som ägde den och hur allt startade. Vi fick gå in bakom kulisserna och se hur gorillorna har det, vad dom äter och hur dom aktiverar dom, vi fick se alla fina pingviner och hon berättade hur dom kom dit, vi fick se reningsverket för pingvinernas vatten. Sedan kom helt klart den bästa delen, vi fick gå in bakom kulisserna hos späckhuggarna! det var så otroligt häftigt, när vi stod inne i rummet så var vi omringade av ett antal miljoner liter vatten! Sedan fanns det 4:a små fönster som gjorde att vi kunde se späckhuggarna simma omkring. Vi hade en sån otrolig tur att vi var där just den tiden vi var där. En av späckhuggarna var så otroligt lekfull. Hon lekte tittut med oss jätte länge <3 det var verkligen en speciell känsla att titta djupt in i en späckhuggares ögon.När vi var klara hos späckhuggarna så gick vi till sjölejon showen som var himla rolig. Man blev verkligen häpen över hur duktiga dom var och hur kul dom verkade tycka att det var :)Sedan började det bli ganska tajt om tid innan vi var tvungna att vara vid bussen men vi lyckades ändå klämma in en snabb titt på papegoj showen till Melvins stora lycka.Dom var riktigt duktiga... Och högljudda! ;)Efter 6 härliga timmar på världens bästa zoo så var det iaf dags att åka hem. Om man tyckte att dit resan var lite jobbig så var det ingenting mot hur hem resan blev. Den här gången tog chauffören den andra vägen hem som i och för sig var ännu vackrare och häftigare men hade så himla mycket jobbigare väg så till och med jag började må illa tillslut!Fram och tillbaka över bergen likt en serpentin åkte vi och fort gick det också. Ibland åkte vi på fel sida av vägen, ibland såg man inget annat än en djup ravin på 150 m. Vi var till och med nära på att krocka med en annan bil vid ett tillfälle! Men till hotellet kom vi till sist iaf och det var skönt vill jag lova :)

Skapa flashcards