Alla inlägg under januari 2012

Av Lisa - 27 januari 2012 22:31

Nu har det varit en händelserik vecka igen :) Daniel har varit sjukskriven sen i måndags för sitt knä. Dom första dagarna hoppade han runt på kryckor men nu kan han nstan gå helt normalt igen så det är verkligen jätte skönt.


I tisdags var vi och träffade en tjej som eventuellt ska få vara dagmatte åt Melker vid behov, hon verkar iaf jättebra så förhoppningsvis tycker hon också att det känns bra :) Hon har tidigare haft en chihuahua blandning som inte gillade andra hundar och hon använde sig av samma metoder som jag gör så det känns verkligen jätte bra, sen gillade hon att träna agillity så då blir Melker glad iaf ^^


Sen har jag köpt mig ett par nya skor, eller kängor kanske man ska säga^^ Så nu kan jag gå i skogen, i fårhagen och ute på klubben utan att oroa mig för att bli våt om fötterna :D Behöver jag säga att jag längtar till våren och kursstarten?!

Vi köpte även tyg och en gardinstång till Dexters rum så nu ska jag bara köpa en tråd som matchar tyget så ska han få upp sina gardiner :) Och på tal om Dexter så har vi flyttat in hans resesng in i hans rum och han sover där inne själv nu för första gången :) Barnvakten har vi testat flera gånger så vi vet att den verkligen, verkligen funkar :)

Vidar har fått flytta in i vårat rum nu eftersom att vi inte vill ha en hamster i Dexters rum nu när han ska börja sova där inne.


Idag har vi myst till det riktigt ordentligt. Jag lagade kycklingfilé med franska örter och honung i ugnen tillsammans med rödbetor och morötter. Till det åt vi ris och bearnaise sås medans vi tittade på en film. Red Dog, har ni inte stt den så se den säger jag bara! Otroligt bra och till och med Daniel gillade den fast den handlade om en hund. Den är verklighetsbaserad och det gör ju inte saken sämre!


Av Lisa - 23 januari 2012 00:05

Nu har det hänt mycket saker sen sist! Tyvärr mycket dåligt men vi focuserar på dom bra sakerna först :)

Det har snöat hela förmiddagen här så Dexter fick sin första riktigt pulktur idag och det tyckte han var jätte roligt! Väl ute så mötte vi den lilla svarta chihuahua valpen Simon som jag har berättat om för länge sedan. Melker och Simon fick hälsa lite försiktigt i koppel först och det gick jätte bra så vi släppte dom och lät dom springa på gräsmattan, oj vad dom lekte! Melker sprang som ett jehu fram och tillbaka över hela gräsmattan och Simon ständigt ett par meter efter :P Dom brottades, fintades och Melker hoppade till och med över lilla valpen flera gånger så han blev alldeles vit :P

Dom lekte säkert i 15-20 minuter innan vi bestämde att det fick vara nog, båda pojkarna blev nämligen så till sig att dom började försöka jucka på varandra :P

Men vi bestämde iaf att vi ska träffas i helgen igen och låta dom leka med varandra :)


På kvällen idag så har jag, Dexter och Melker varit hemma hos mamma. Först var vi och tittade på och köpte fiskar till Melvins akvarium, efter det åkte vi hem till dom där Petter och jag lagade fläskpannkaka.

Dexter sprang och härjade som vanligt och nytjade akustiken till fullo ^^

När klockan började närma sig mycket så körde Simon hem oss och så hjälpte han mig in med alla barnen :)

Han stannade tills jag nattat Dexter för efter det klippte jag av honom håret :)


Nu till det tråkiga =/ I förrgår så fick Daniel in något i ögat på jobbet. Han vet inte vad det kan ha varit men ont gjorde det iaf. Efter jobbet när han kommer hem så har han så ont så han nästan inte kan prata. Jag ringder till 1177 och dom skickar oss till akuten efter mycket om och men. Väl där så får han en lokalbedövning i ögat och så spolar dom rent det typ 11 gånger och sedan fick han med sig en salva som han ska ha i ögat.

Idag när han var i västerås med rugbylaget så halkar han till på isen och gör illa knät så just nu sitter han på akuten igen och väntar på att få komma till en ortoped... min lilla otursgubbe <3


Själv har jag kört ett yogapass under tiden som jag väntar på att han ska komma hem efter som att jag inte hade tränat varken idag eller igår. Jag hade tänkt att göra magträningen också men klockan är för mycket nu så det får bli imorgon ist.

Hoppas på att ha kommer hem snart iaf. Han har varit där sen kl 20 ungefär =/

Av Lisa - 19 januari 2012 23:48

Igår testade jag på Yoga för första gången och det var riktigt riktigt roligt! Jag körde ett 20 minuters pass och när det var klart ville jag egentligen köra den en gång till! Men jag lät bli och tänkte att det inte får bli för mycket av det goda för då kanske jag tröttnar lika snabbt.

Jag ringde och pratade med mamma senare på kvällen och berättade hur kul det var med yoga och då sa hon att hon skulle börja yoga på tisdagar på ett ställe och om jag ville kunde jag också följa med så det ska jag nog kanske göra :)


Idag kom Sara och hämtade mig, Dexter och Melker och så åkte vi till stallet där Sara rider. Dexter tyckte att det var spännande att titta på och träffa hästar men roligast tyckte han nog att labradoren var som kom och snodde sig en puss av honom ^^ Sådan mor sådan son kanske? :P Här är iaf några bilder från hans första möte med Fauti :)

     


Efter stallet åkte vi hem till Sara och åt lite lunch och sedan satte vi igång Zumban :) Vi dansade/tränade i 40 minuter och det var riktigt kul så vi bestämde att vi ska träna tillsammans 2 gånger i veckan :)

På kvällen sen när jag kom hem hade Daniel gjort lasagne för första gången och den var ritkigt god :)

Vi hade en mysig middag alla 3 tillsammans även om Dexter fick äta gröt ist för lasagne.

Sen åkte Daniel och handlade och jag nattade Dexter och tittade på unga mödrar :)

När klockan var typ 21 så fick Daniel för sig att vi skulle träna magen så då var det dags för mitt andra träningspass för den här dagen :)

Det såg ut så här:

1. Ligg på rygg med händerna under rumpan och lyfta upp benen några centimeter från golvet i 20 sekunder.

2. "Sparka" med raka ben i 20 sekunder

3. Håll ihop benen och för upp dom mot taket men stanna innan magen slappnar av för dom sedan ner mot golvet men utan att nudda det. Gör så många du hinner på 20 sekunder.

4. Försök att nudda höger armbåge mot vänster knä och sedan tvärt om. Gör så 20 gånger.

5. Ställ dig på tårna och luta dig på underarmarna så du bildar en "planka" se till att inte svanka! Gör så i 20 sekunder.


Upprepa allt 5 gånger!

Sen kan jag garantera att det känns i magen :P



Så om det blir yoga på tisdagar för mig så kommer mitt tränings schema att se ut ungefär så här

Måndag: Zumba och Yoga(hemma)

Tisdag:Zumba och Yoga och magträning

Onsdag: Yoga(hemma)

Torsdag: Yoga(hemma) och magträning

Fredag:Yoga(hemma)

Lördag:Yoga(hemma) och magträning

Söndag: Yoga(hemma)


Av Lisa - 16 januari 2012 22:32

Daniel och jag har pratat lite grann om hur jag kan göra för att gå ner i vikt och egentligen är det ju ganska enkelt. Allting handlar om vilken instllning man har så imorse när vi skulle gå våran långpromenad så var jag riktigt taggad på att träna så ist för att ta en lugn och mysig promenad så blev det en powerwalk. Men det var verkligen inte kul... det var ju hur halt ute som helt och jag vet inte hur många gånger jag höll på och ramla. Men jag bet ihop och gick/halkade min promenad som jag hade bestämt mig för så jag är ändå ganska nöjd :) En irriterande sak var att efter 40 minuter när vi hade ungefär 10 minuter kvar innan vi var hemma så somnade Dexter så det var bara att knata på ytterligare 30 minuter så han fick sova en stund :)


Imorgon ska Dexter och jag till Bvc, vi ska promenera dit och Daniels snälla syster ska passa Melker under tiden :)

Det ska bli kul att träffa henne igen och se vad hon har att sga om Dexter.


Nu på kvällen när jag skulle borsta tänderna på Dexter så frågade jag honom "var är Dexter?" och då lutade han sig fram och klappade på sin spegelbild och sa "detter, detter" <3 Han har sagt detter tidigare och vi har misstänkt att det är Dexter som han försöker säga men nu var det ju ganska tydligt :)

Av Lisa - 15 januari 2012 11:42

Igår var en väldigt stressig dag som utvecklades till en väldigt fin dag :) Dexter vill tacka alla som kom och gjorde hans födelsedagskalas så roligt och så tackar han för alla fina presenter han fick!


                                         

Av Lisa - 14 januari 2012 01:27

Nu är det verkligen länge sedan jag skrev något här och jag har hunnit med en massa saker!

Bland annat så har Jennie varit här med sina underbara hundar Zigge och Nizze, Sara har varit här flera gånger och vi har haft tjejkväll hemma hos Nina :)


En annan stor sak som har hänt är att Dexter haaar fyllt år! Den 11 januari blev han ett helt år gammal och jag fick en massa flashbacks från förlossningen och tiden på BB ^^

Men vi har inte firat honom ordentligt än förutom att han fick en födelsedagspresent av Sara då hon var här :)


Men imorgon så blir det kalas här och det blir både Daniels och min familj samt våra vänner så det kommer nog att bli väldigt trevligt skulle jag tro :)

Dexter är hos sin mormor och sover där tills imorgon så vi ska hinna med allt som ska göras men tiden är knapp och jag är inte säker på att vi kommer att hinna efter som att jag är expert på att baka och göra iordning allt i sista stunden (Sista plåten för i dag står i ugnen nu :P) Men det blir nog bra så småningom.


Den 11:e när Daniel kom hem så hade han med sig rosor till mig för han ville fira mig som var så duktig under förlossningen för exakt ett år sen som han sa

Där står det mat från "Ming" och så talar han om vilken bra mamma han tycker att jag är ch att jag har varit så stark både under förlossningen och under hela året om har varit.  Jag är inte så bra på att återberätta det för det var faktiskt så gulligt gjort så jag faktiskt fällde en tår ( okej rätt många XP )


                                 

Av Lisa - 2 januari 2012 21:19

Just nu håller jag på och testar ett nytt recept på en helt ny sak, men vad det är det är hemligt enda tills onsdag då Jennie, Zigge och Nizze kommer hit :) Men än så länge verkar det lovande ^^

Det ska bli så kul att ses igen även om det inte är specielt länge sen vi ses men man kan aldrig få för mycket av Jennie!

Vi ska prata och planera Dexters kalas för hon är nämligen så snäll och ska hjälpa mig med bakningen <3


Och på tal om bakning så ska jag och Dexter hem till Nina och baka imorgon :) Sara kommer förståss också för vi ska ha en av våra trevliga tjejkvällar, fast det blir en tjejdag den här gången men det blir nog kul som vanligt :)

Melker ska få vara hemma hos Simon :)

Av Lisa - 2 januari 2012 13:18

Nu sitter jag här med en kopp nudlar med orientsmak och är alldeles blöt i håret. Melker, jag och Dexter tog oss en liten promenix vid 10-tiden i duggregnet. När vi gått ett tag så kom jag på att vi egentligen skulle behöva gå och handla. Jag gick till Simon och frågade om inte han kunde passa Melker och det kunde han som tur var :)


Så Dexter och jag knatade på bort till Öb och strosade runt där inne. Jag hittade två fina skärbrädor, lite saker till hans kommande kalas, tvättmedel och en massa annat :) När vi kom ut så regnade det på ganska bra men eftersom att jag tänkte att vi skulle gå till nightmare outlet så drog jag bara ner sufletten så långt det gick så Dexter skulle slippa bli blöt och skyndade mig den korta sträckan till nästa dörr.


Där inne hittade jag en mössa till mig som jag var ute efter och även två par söta strumpor till Dexter med ödlor på ^^

Dexter fick sitta väl inpackad i både åkpåsen och med regnskyddet över så han såg nästan inte ut alls och själv tog jag långa benet före och gick hem till Simon och hämtade Melker. Tack så mycket för hjälpen Simon! Om du nu skulle råka  läsa min blogg :P


När jag hade ställt in vagnen i barnvagnsförrådet så kom jag på att jag omöjligt skulle kunna få med mig Dexter, Melker och två påsar upp sammtidigt så jag bar upp Dexter först med Melker ä släptåg, klädde av dom, torkade Melkers tassar och satte Dexter i resesängen för att sedan gå ner och hämta påsarna. Melker var riktigt duktig och var tyst hela tiden förutom precis i slutet när jag råkade tjonga i ena påsen i trappräcket.


Nu ska Dexter få bulgur och köttbullar och så ska jag fortsätta äta upp mina nudlar :)

Ovido - Quiz & Flashcards