Alla inlägg den 12 april 2012

Av Lisa - 12 april 2012 22:20

Idag var det spår som stod på schemat med ungdomsgruppen. Jag packade ner lina, sele, leksak och sittunderlag till mig men det var bara leksaken vi fick användning för.

Vi hade en instruktör med oss som visade hur han lärde in spårningen och det var helt annorlunda mot hur vi har fått lärt oss tidigare.

Först stod han och berättade hur det hela gick till och vad det gick ut på sedan traskade vi ut i skogen för att börja :)

Jag är riktigt nöjd över Melkers insatts!

Till en början så fick han leka med sin leksak tillsammans med instruktören, sedan kastade han den på marken och melker tog den på en gång var på jag backade lite för att locka honom till att komma till mig och så lekte vi lite till.

Efter det fick insturktören leksaken igen och Melker och jag gick och gömde oss bakom en sten så han inte skulle kunna tjuvkika medans instruktören lade spåret åt oss.

 När det var gjort återförenades vi med gruppen igen och vi stod och pratade en stund så att spåret fick sjunka ned lite innan  det var dags att köra.

Tidigare har vi gått fram till början av spåret, visat med hela handen vilken rikting och sedan sagt kommandot för att skicka iväg hunden men med det här sättet så skulle jag bara gå efter Melker i kopplet som vanligt och sedan korsa spåret och låta honom ta upp det själv utan att störa honom.

Melker hittade spåret klockrent och det var så häftigt att se honom göra en 90graders sväng och följa spåret näst intill felfritt hela vägen! När han var en meter ifrån leksaken i slutet fick han syn på den och tog ett sätte skutt rakt på leksaken :D Andra spåret gick lika bra men man märkte att han var mer taggad den här gången för han gick mycket snabbare :P


Jag har alltid tyckt att det här har varit kul men nu tycker jag att det är ännu roligare efter som att jag ser att Melker tycker att det är så kul :D :D

Ovido - Quiz & Flashcards