Alla inlägg under mars 2011

Av Lisa - 17 mars 2011 21:24

Usch! jag hade fortfarande ont i käken när jag vaknade idag =/ måste nog ringa tandläkaren imorgon om jag fortfarande har ont för så här kan jag inte ha det.

Tårtan lockade på mig imorse från kylskåpet men jag slog för öronen och tog mig två mackor till frukost ist. Någon måtta måste det ju vara här omkring :P
Idag blev den dagen när Melvin fick se sin lilla överaskning för första gången.
Simon kom och lämnade av Melvin hemma hos oss. Vi vände mössan bak och fram så han inte såg någonting och sen så fick han ta av sig skorna och ytterkläderna innan jag ledde in honom i vardagsrummet och ställde honom framför buren.
Han var super spänd och förväntansfull! när han så äntligen fick titta på vad det var ör överaskning så blev han inte besviken kan jag lova :D Melvin glad = Lisa glad^^
Sen hjälpte han mig att hälla i ny mat, byta vatten och byta ut lite av det blöta spånet (Brimer hade på något sätt lyckats tömma hela flaskan på burgolvet :P).
Melvin ville göra allting själv och var jättestolt över att han hade en egen liten hamster. Sen gav jag honom ett litet häfte som jag har skrivit ihopt till honom med lite snabbfakta om hamstrar så han vet hur man tar hand om dom och den lusläste han på en gång. Men det bästa som stod där i tyckte han var den sista frågan... "vad vill du att han ska heta?" Så han valde namnet Silver efter någon gubbe i Sonic :P oväntat? nej XD

Men både Daniel och jag har vant oss vid Brimer så vi kommer nog fortsätta kalla honom för det här hemma och sen Silver när vi pratar med Melvin :)

när klockan var kanske halv fyra så kom jag på att vi inte hade ätit någon lunch :O så Melvin hjälpte mig att göra i ordning maten som vi mer eller mindre slängde i oss innan Simon kom och hämtade oss och körde oss till mamma :)
 Där åt vi tårta (som jag hade tagit med) och spelade klart monopolet som vi "pausade" sist vi var där :P
//Lisa

Av Lisa - 16 mars 2011 23:17

Idag vaknade jag med tandvärk och ont i halsen =/ eller det är väl egentligen inte i tanden jag har ont utan i käken och ner i halsen. Jag är jätte svullen och kan knappt öppna munnen.


Men iaf jag var ju som sagt sugen på att baka en tårta idag så efter frukosten så tog vi oss en promenad till maxi och så väntade Daniel utanför med Melker medans jag och Dexter handlade det vi saknade till tårtbaket :)

Sen gick vi vidare till preem och hämtade ut ett paket innan vi gick hem igen.


När vi kom hem så gjorde jag först iordning chokladganache innan jag tog en paus för lite lunch som Daniel hade lagat. Sen fortsatte jag och gjorde hallonmousse, diskade lite, gjorde tårtbottnarna, diskade lite till, nattade Dexter och sen var det äntligen dags för det roligaste, sätta ihop den :D

Så det roade jag mig med när älsklingen var borta på en innebandymatch :)
Nu ska vi spackla på det sista och kanske, kanske täcka den med sp :)

//Lisa

Av Lisa - 15 mars 2011 23:10

Vilket underbart väder det har varit idag! :)
Hela förmiddagen spenderade jag innomhus med att inte göra någonting, eller ja jag försökte äta min lunch (lax, ris och vitlöksås) med Dexter hängandes på magen i bärsjalen vilket inte var det lättaste :P men det gick iaf även om det var lite jobbigt att äta :P

Men sen hade jag sån ångest över att jag inte utnyttjade det fina vädret så jag packade in Dexter i vagnen och tog med mig Melker på en långpromenad.
Det var supermysigt, vi gick runt årbyskolan, genom Röcksta och sen till Balsta där Melker fick springa lös ett tag och leta godis vilket han tyckte var jättekul :)
Sen smsade älsklingen att vi kunde komma hem nu för maten snart var klar så då vände vi och gick tillbaka. När vi hade kanske 2 minuter kvar så halkade Melker eller trampade snett eller något för helt plötsligt började han halta lite så då satte jag upp honom på vagnen och så fick han sitta där resten av vägen hem.
Han var lite småputt en stund men det glömde han helt av när vi kom hem och hans "pappa" öppnade dörren åt oss :)

Det luktade oförskämt gott när vi kom in och som tur var så var det precis färdigt när vi kom hem så det var bara att sätta sig till bords och njuta direkt ^^ och duktig hade han varit som kom ihåg matlistan och lagade kyckling, ris, wookgrönsaker med bea-sås precis som det var tänkt :) <3
  
Jag har varit sugen på att göra en tårta hela dagen idag så vi får se om det blir någon imorgon. Jag hade egentligen tänkt att ställa mig och baka tårtbottnarna nu men såg att klockan hade blivit lite mycket för det nu :P




Bjuder på en bild på lilla Brimer
  


och sen på Melker som är söt i en mössa :P
    

//Lisa


Av Lisa - 14 mars 2011 16:30

En liten bildbomb får ni också :)

          
/Lisa

Av Lisa - 14 mars 2011 16:14

Jag har varit lite dålig på att uppdatera här igen så det ska jag försöka ändra på.

Igår var jag iaf hemma hos mamma och spelade monopol med mamma, Simon, Melvin och Petter. Det var verkligen jätteroligt och även Melvin tyckte det för vi spelade någon slags familjeupplaga så den dyraste gatan kostade bara 260kr eller något sånt så Melvin kunde räkna nästan allting själv vilket han tyckte var skoj :)
Det var en bra idé Simon fick helt plötsligt! :)

Igår började jag också med en annan sak som jag har blivit lite inspirerad av Nina :) Jag satte mig och gjorde iordning en matlista fram tills den 25:e och sen så åkte vi och sturhandlade allting så nu har vi gått om mat hemma och en lista på vad som ska lagas så man slipper tänka på det också ^^ Jätteskönt :)

Igår åt vi hemmagjorda hamburgare och idag blir det köttbullar och mackaroner, resten av veckan blir det:

Kycklingfilé och ris med grönsakswook och beaneisås

Ugnsmackor med skinka,tomat, ananas och ost

Panerad torsk med hemmagjort potatismos

Currykyckling med ris

Stekt falukorv med mjölkstuvade mackaroner

Hemmagjord Pizza med skinka, räkor, lök, champinjoner och ost

Pastagratäng med kassler och broccoli

Kycklingklubba med potatis, morötter,rödbetor och palsternacka I ugn med honung

Lövbiff med potatis och löksky

Färsklax I ugn med “gräddsås” och potatis

Kyckling och broccolipaj


Annars idag har jag bara tagit hand om Dexter, diskat, städat, bäddat rent och sorterat tvätt... superkul :P

/Lisa

Av Lisa - 14 mars 2011 10:41

Så nu har jag låst upp bloggen igen på prov så får vi se om den fortsätter vara upplåst eller om jag låser den igen senare.
Nu när den endå är upplåst så vill jag passa på att tipsa om en tävling där man kan vinna jättefina mössor :)
  

Tävlingen finns här http://enfamiljehistoria.blogg.se/2011/march/tavling-smultronbyn.html?_tmp=d3a7817d11550893345da840b05a56b71897db40


Lycka till! :)
//Lisa

Av Lisa - 12 mars 2011 12:20

Ja nu ska jag avslöja vad hemlisen är men det är fortfarande hemligt för en person, nämligen Melvin som ska få den av mig :)


Igår var vi och hämtade hem en liten svart hamster som Ska få bo här hos oss fast det är Melvins hamster :) Han är verkligen jättesöt ^^

    



Sen så fick Dexter två små kusiner igår också. Små tjejer som ska heta Linn och Linnea.
//Lisa

Av Lisa - 11 mars 2011 08:38

Mamma ringde för en liten stund sen och frågade om jag inte ville ta över hennes klipptid idag. Och det ville jag ju om än med lite övertalning :P Så nu vet jag inte hur jag ska klippa mig, jag funderar på om jag bara ska klippa topparna eftersom att jag håller på och sparar ut håret men samtidigt så är jag sugen på att klippa till en fin frisyr. Beslutsångest! :P

Daniel hade med sig Dexter och Melker och hälsade på hos sin farmor ett par timmar igår :) Hon är alltid så snäll, dedn här gången fick Dexter 500kr av henne :) Så vi får se vad han vill köpa för dom :P
När dom kom hem igen så sa älsklingen att han har en överaskning till mig men att jag inte får den förräns imorgon, vilket är idag så nu är jag fruktansvärt nyfiken :D

//Lisa

Ovido - Quiz & Flashcards