Alla inlägg den 7 april 2011

Av Lisa - 7 april 2011 23:35

Här kommer en filmbomb på Brimer och Vidar :)

Först ut är Vidar


  Brimer
  Brimer
  Vidar
  och till sist Vidar igen :)


 

Av Lisa - 7 april 2011 20:20

När man har bakat färdigt så är det ju bara det tråkigaste kvar nämligen att plocka bort allting igen. Melker bestämde sig i ett obevakat ögonblick för att hjälpa mig och stod och slickade bort deg resterna från bordet när jag kom in i köket igen :P


Första bilden är en bild på ett mjöligt tassavtryck på stolsdynan och andra bilden ser man hur han har slickat på bordet och även att han har haft tassarna där :P

   

Av Lisa - 7 april 2011 19:56

Japp det var alltså grötbullar som jag bestämde mig för att baka. Jag är inte så jätteförtjust i havregrynsgröt och jag tyckte det lät ganska äckligt med grötbullar egentligen men nyfikenheten över hur dom skulle smaka tog över och jag bestämde mig för att testa iaf. Och skulle jag inte tycka om dom så kunde ju alltid älsklingen få äta upp dom :P

Men dom blev faktiskt jättegoda :) liksom "fluffiga" och saftiga och sirapen ger dom en riktigt god smak men endå inte för söt :)

Här kommer receptet för den som är intresserad att testa själv :)


Grötbullar

3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl sirap
Vetemjöl



   Koka havregryn, vatten och salt till gröt.

 

Tag av kastrullen från plattan och rör ner smöret så att det smälter.

 

Tillsätt mjölk och sirap, låt svalna tills fingervarmt.

 

Smula ner jästen i en stor bunke och tillsätt lite av grötblandningen. Rör tills jästen smält ordentligt.

 

Häll i resten av grötblandningen och mjöl.

 

Låt jäsa i ca 45 minuter.

    

Baka ut små bollar och lägg på bakplåtspapper för att jäsa till dubbel storlek.

 

Grädda i ca 10 minuter.

 

Klart för att ätas! :)

Av Lisa - 7 april 2011 13:40

Håller på och bakar ett bröd med havregrynsgröt som bas så det ska bli spännande att se hur det smakar sen :)/Lisa

Ovido - Quiz & Flashcards