Alla inlägg den 27 december 2011

Av Lisa - 27 december 2011 10:43

Ja hur var då julafton för oss? Dexters första!

Kl 9 åkte vi hem till Dexters farmor och farfar och åt frukost som är en tradition hos dom. Risgrynsgröt och lussebullar :) Sedan fick Dexters kusin, Lucas öppna några av sina julklappar eftersom att han inte skulle vara kvar så då fick Dexter öppna en av sina också :) Lucas fick bland annat såpbubblor som var riktigt populära hos båda grabbarna!

Farbror Basse satt i soffan och blåste medans Lucas och Dexter smällde dom :)

Sedan gick Lucas hem och vi andra började förbereda maten som skulle ätas :)

Farmor Ewa och jag tog en promenad med Melker och då passade vi på att hämta upp Daniels farmor.

Sedan blev det som för säkert dom flesta andra, vi åt alldeles för mycket av den goda maten, tittade på kalle anka (4 av oss somnade :P) och sedan öppnade vi julklapparna :D


Jag är löjligt förtjust i paket men det var nästan roligare att öppna till Dexter än vad det var att öppna åt mig själv :P

Efter paketöppningen spelade vi spel mer elelr mindre hela kvällen. Mysigt var det :)

Dom var snälla och hade Dexter över natten också eftersom att han redan låg och sov så sött i resesängen där hemma så det var skönt att få en lugn natt för oss själva för en gång skull :)



Dagen efter tog Daniel och jag med oss barnen ut på en promenad. Melker behövde kissa och Dexter skulle få provåka sin pulka han fick av oss :) Eftersom att det inte fanns någon snö fick Daniel springa med honom upp och ner i backen men Dexter tyckte att det var fruktansvärt kul iaf :)

Efter ett tag gick vi in och klädde på oss finkläderna och morbror Simon dök upp. Tillsammans åkte vi hem till Simons och min farmor och farfar där Dexters morfar och Ulla var och väntade på oss.

Dexter fick en massa roliga paket även här och även Daniel och jag fick lite :)

Efter bara 1,5 timme var vi tvugna att fara vidare. Vi skulle först hämta resterna av julgodiset jag gjorde och sedan skulle vi hem till Dexters mormor och Petter :)


Där var vi resten av kvällen. Jag slog in Melvins hemliga paket medans Daniel hjälpte till med maten och mamma hade hand om Dexter. Mamma bjöd på jättegod gravadlax, Yankielax, potatisgratäng och lamfiol. Allting var supergott! Efter maten Delade Melvin ut julklappar till alla och blev lite fundersam när han inte fick öppna paketet som var från oss utan han skulle fortsätta dela ut alla andra först. När det var klart fick han ta med sig paketet medans jag ledde in honom i mamma och petters sovrum där det hemliga paketet stod. Gud vad glad han blev när han öppnade det! Det var ett akvarium med lite tillbehör. Så nu ska Melvin få sina första husdjur ^^

I paketet från Daniel och mig fanns en håv och ett kort där det stod att han fick 200kr som han kan handla fiskar för så han var nog ganska nöjd :)


När alla paket var öppnade kände vi att vi behövde gå en promenad så Mamma,Petter, Daniel, jag, Dexter och Melker tog oss en lång promenad och tittade på alla hus :)

Vi var nog ute iaf en timme eller så och när vi kom in så åt dom som ville lite risgrynsgröt och så tittade vi på youtube och myste :)




Det här fick Dexter av sin farmor och farfar och gammelfarmor:
En platt "bondgård" med en massa djur och knappar man ska trycka på så låter den

En ankmamma med 2 ungar som låter när man drar i snöret

Magnetiska klossar från Brio om jag inte minns fel


Det här fick Dexter av sin morfar, Ulla och gammelfarmor och farfar:

Ett "piano" med en "dj-grej" några djur som låter när man sätter dom på rätt plats och en microfon. Det går att ändra så det skäller som hundar eller låter som ett piano.

Duplo

En mössa till våren

en bok

en body med starwars på


Det här fick Dexter av sin mormor, Petter och sina morbröder

Blixten McQueen duplo

Dörrstoppare så han ska slippa klämma fingrarna igen


Jag glömde så klart kameran både på julafton och dagen efter :( som tur var så kunde jag låna mammas kamera och fota med när vi var där så vi fick iaf lite bilder på hans första jul :) Om det är någon som har fler bilder på honomså får ni gärna skicka dom till mig!

  Finklädd liten kille <3  Dexter verkligen älskar äpplen! han åt ett helt hos min farmor och ett helt hemma hos hans mormor :P   Dexter kör på mormor :P   Det tog vist stopp :P   Myser lite med mormor och Petter :)   Finaste lilla skruttungen <3


Ovido - Quiz & Flashcards